Guys Are Too Demanding ??!!

::: A story of a house where lived 3 girls named SYA :::
An appreciation to my fren, UsE for the effort, in designing this blog

Tuesday, June 08, 2004

Guys Are Too Demanding
:: Episode 31 - SYAFIKA story ::

GTi Kak Ris

Pagi-pagi lagi aku sudah berada di hadapan kereta Kak Ris. Memanaskan engin kereta. Beginila rutinnya sekiranya Kak Ris outstation. Tidak sedikitpun dia berasa berat hati membantu Kak Ris kerana Kak Ris turut membuat demikian sekiranya dia outstation. Sedang dia menuju ke arah keretanya, telefonnya berdering halus menandakan ada sms masuk. Malas dia nak melayan, namun dia berhenti juga dia berjalan dan mencari telefon bimbitnya. Manala tahu sms dari server.. ada problem. Karang tak pasal-pasal je datang ofis tanpa tahu server ada masalah.


1 new message
Fika sayang, tengah panaskan engine keta Kak Ris ke? Fika bawak keta akak arini la ek.. Dah lama sangat keta tu tersadai. TQ Fika.. Miss U!


Kak Ris rupanya. Macam tahu-tahu je dia ni orang nak g keja.. Aku berpatah balik mendapatkan kereta Kak Ris. Hmm bestnya bawak keta ni. Sayang Kak Ris jarang menggunakan keretanya. Pergi kerja pun menaiki ERL dan Putra. Selalu pulak kerja luar. Dia membaca doa seribu dinar yang tergantung di cermin kereta itu. Dia tahu itu pemberian Miri. Kak Ris pernah kata.. Boleh kira dengan jari sahaja barang-barang yang diberi oleh Miri. Selain perfume yang diperolehi pada hari perpisahan (pelik sungguh Miri ini), ada satu utas karangan siput yang tergantung elok dalam bilik Kak Ris. Sian Kak Ris.. Moga dia akan menemui pengganti yang jauh lebih baik.

Ketika dia sedang mengeluarkan laptop di kawasan parking pejabat, terdengar satu siulan panjang dari belakang. Epul dan Man tersenyum-senyum dari kejauhan. Hmm, abisla aku.. Kenala aku kat ofis nanti.

Buka sahaja pintu IT Division, terdengar lagi siulan yang ku pasti untukku.
"Sya.. Tukar keta baru ke?" Kak Nora, setiausaha boss ITD bersuara. Hmm mesti sebab GTi Kak Ris ni.
"Mana ada.. Kereta lama la kak.."
"Kalau bukan kereta baru.. mesti bawak keta boyfren tu Kak Nora.. Boyfren gi outstation la tu.."
"Yeah rite.."
Aku selamba sahaja mendengar kata-kata Epul. Apa-apala. Kalau dilayan karang, makin hebat mereka mengusik.
"Apa? Boyfren Sya g outstation..? Bawak kereta boyfren dia.. "En Ghaffar, Head of Technology Support pula bersuara.
Sudah.. Orang lain plak dengar. Orang lain plak akan menyakat. Aku terus buat muka selamba sambil terus menuju ke meja ku. Aku buka beg laptop dan duduk di tempatku. Aku dengar lagi suara-suara mengusik. Namun tidak aku endahkan.
"Orang kata kalau diam tu tandanya setuju.. Betul la tu.."
"Hei.. iyala tu.. Apa-apala"
Aku bersuara perlahan. Itula divisionku. Sudah lali dengan usikan mereka. Kadang-kala ada juga dia melayan. Namun, hari ini dia lebih suka mendiamkan diri. Tapi keriuhan dan kemesraan itula yang menyebabkan aku masih berada di sini. Pantang ada sikit kelainan atau kesilapan, pasti itula yang jadi barang gurauan. Man tiba-tiba mendekatiku sebelum dia duduk di tempatnya.
"Eh Sya.. kau bawak GTi sapa tu.. Kau tukar kereta ke??"
"Takdela Man.. tu keta housmate la. Aku ni manala mampu nak pakai GTi. Kau lainla.."

Man tersenyum. Hmm.. Ku tahu perangai Man. Sanggup berhabis namun untuk memakai kereta tempatan, tidak sekali. Hmm aku kalau harapkan harta arwah abah, memang mampu nak beli GTi.. Ataupun menjadi puan muda kepada Fong Hwa, aku memang boleh memakai Jaguar. Namun, aku sedar.. aku masih belum mampu mempunyainya dengan usahaku sendiri. Justeru itu, lebih baik bersedarhana dalam kehidupan.

1 Comments:

Post a Comment

<< Home