Guys Are Too Demanding ??!!

::: A story of a house where lived 3 girls named SYA :::
An appreciation to my fren, UsE for the effort, in designing this blog

Wednesday, July 14, 2004

Guys Are Too Demanding
:: Episode 59 - RISYA story ::

AMPANG PUTERI - ROOM 549

Ampang Puteri Specialist Hospital
No. 1, Jalan Mamanda 9
Ampang, 68000 Malaysia


Jururawat bertugas menghantar aku ke Jabatan Pengimejan Diagnosis/X-ray untuk ujian MRI, sambil ditemani oleh Fika. Selepas menguruskan segalanya, jururawat itu kembali ke wad sambil berpesan dengan pekerja di kaunter untuk menelefonnya apabila segalanya selesai. Fika duduk di sebelahku dan menanti giliran bersamaku. Dia kemudiannya ke pejabat setelah aku dipanggil masuk. Dia berpesan untuk menelefonnya apabila berkehendakkan sesuatu. Aku dibawa masuk ke dalam bilik pengimejan itu dan disitu aku diminta menanggalkan jam dan gelang tanganku. Kemudian aku dibawa ke bilik itu dan diminta berbaring di atas suatu landasan yang tidak ku tahu apa namanya. Aku tahu sebentar lagi aku akan disorong ke dalam sebuah alat yang berupa seperti terowong. Tidak lama kemudian, petugas memasang detector pada lutut kananku yang cedera dan aku diminta tidak membuat pergerakan besar kerana ditakuti menjejaskan kejituan keputusan MRI itu. Setelah beberapa ketika, aku disorongkan ke dalam terowong dan hampir separuh badanku berada di bawah terowong berkenaan. Teringat pesanan Fika supaya aku merehatkan fikiranku dan bertenang ketika menjalani ujian MRI ini. Dia memejamkan mata sambil mulutnya berzikir menyebut nama Tuhan, dan berselawat kepada nabi. Kedengaran pelbagai bunyi ketika berada di dalam terowong itu. Namun kerana sudah mengetahui mengenainya dari beberapa rakan yang menjalani ujian tersebut, aku tidaklah terkejut dengan bunyi-bunyi tersebut. Kira-kira setengah jam selepas itu, ujian itu selesai dan aku dibawa pulang ke bilikku.

"Cik Arisya.. Petang ini Cik akan dibawa bertemu Doktor untuk mengetahui keputusan itu. Keputusan MRI akan dibawa terus ke sana."

Aku mengangguk lemah. Buatlah apa sahaja pun, aku cuma nak baik. Sampai di bilik, rupanya mak, abah, Kak Rul dan keluarganya sudah berada di situ. Kesian mereka, pasti mereka risaukanku. Terasa damai apabila dipeluk oleh mak.. dan terasa happy apabila melihat keceriaan Akram, anak Kak Rul. Setelah makan bersamaku di dalam bilik, mereka check-in di De Palma Hotel berhampiran dengan hospital ini. Mak sahaja yang akan menemaniku, dan ku minta katil untuk mak tidur malam ini. Selepas Zohor, aku dibawa ke bilik Doktor.

"Theres complex tear of lateral meniscus and linear tear of medial meniscus. Thats cause u a pain.. "
"Whats the cause of my problem doctor.."
"Hmm.. its a sport injury... u might have it when u injured urself without u knowing it.. No problem.. We might have to do some minor operation to trim it back.."


Terdiam aku mendengar kata-katanya. Operation?
"How long it will take??"
"Bout an hour... And u will recover back in 2 weeks.. I will give u MC since then.. U need to have some physioteraphy after the operation.."
"How best it can recover back.."
"Dont worry.. Its just some common sport injury.. Dont worry.."
"I need to discuss with my family..."

Aku tengok Dr tu senyum.
"Well, its ok.. If u agree, we can do it this thursday.. While waiting, u need to be attend the Physioteraphy .."


Aku mengangguk lemah. 2 minggu.. kerja aku? Aku sms Arin ketika aku duduk di atas kerusi roda pulang ke bilikku. Arin yang kini berada di Miri akan pulang petang ni, dan akan terus ke hospital sebaik sahaja sampai di KL. Aku menelefon Kak Nora memberitahu hal ini, dan dia sambungkan aku pada Datuk.

"Sya.. U sakit.. rehatlah cukup2.. apa u nak pk pasal kerja.."
"Er.. Saya Kesiankan Arin Datuk. Nanti dia amik alih kerja saya.. Banyak tu Datuk.."
"Hmm ari ni ari awak Sya.. Esok lusa.. mungkin he need ur help.. Or u risaukan bonus u sikit tahun ni?"
"Hmm risau gak Datuk.. heheheh.."
"Dalam keadaan macam ni, u boleh lagi pk pasal duit.. Kalau duit banyak, tak sihat pun tak guna.."
"Saya tahu Datuk.. saya gurau je tadi.."
"Takpe... nanti saya suruh Haikal cover selebihnya.. Atau bantu Arin.."
"Terima kasih Datuk.."
"Hmm sama-sama.. I nak u cepat sihat.. Ikut cakap dr.. jangan lupa makan ubat.. "
"Baik Datuk.. insyaAllah.."
"Ha.. hamper dah sampai?"
"Dah datuk.. tadi.. terima kasih lagi Datuk.."
"Sama-sama.. Pergilah berehat.."


Aku meneletak telefon. Hmm dengan boss sebegini baik, aku memang takkan pandang company lain.. walaupun pernah ditawarkan 2 kali ganda dari gajiku sekarang. Bukan gaji yang paling utama, namun persekitaran dan kelebihan-kelebihan lain juga harus diambilkira. Petang itu, beberapa orang rakan sepejabat melawatku selepas waktu pejabat. Selepas magrib, Arin datang dengan sejambak bunga di tangan. Dia yang dari KLIA terus menuju ke Ampang Puteri melawatku. Wajahnya sedih memandangku. Selepas menyapa mak, dia terus duduk di sebelahku. Sikapnya aduhai, too charming and caring i might say. Nasib mak kenal Arin, kalau tidak pastinya dia menyangka Arin teman lelakiku.

"Jangan pk pasal kerja.. Buat je operation tu.. Datuk dah call aku tadi.. Tahulah aku dengan Haikal handle.. Kau rehat cukup2.. cepat2 baik.. Ikut cakap dr.. jangan lupa makan ubat.. "
"Ye.. tahulah aku... "
"Nanti lepas operation aku datang.. Kau dah dapat rawatan macam ni lega aku.. Mak kau pun ada boleh tengokkan kau.."


Arin pulang ketika jam sudah menunjukkan hampir 10 malam. Mak sudah tidur ketika telefonku yang telah divibrate, bergerak perlahan menandakan ada panggilan masuk. Ku perhatikan di skrin. Nama RIL terpampang di situ.
"Hi Sya.. Hows everything? Doktor cakap apa pasal MRI?"
Aku menceritakan tentang kecederaanku kepadanya. Mengeluh panjang dia mendengarnya.
"Injured ni dah lama ke? Kau main bola ke dulu?"
"Takdelah.. Tapi dulu masa jatuh memang Sya tak pernah pegi rawatan apa2.. Lepas dah tak sakit.. main balik.."
"Complex tear kat lateral meniskus... Patutlah aritu mengadu dah pedih2 ek kat belah kanan tu.. Hmm nanti dia trim buang tisu tu.."
"Hmm kau tahu Ril.. Sya pun tak tanya banyak tadi.."
"Hmm ini biasanya injured budak2 bola.. Aku dulu kan main bola kat sekolah.. Ramailah budak kena.. ni nasib ligamen tak putus.. kalau putus, lagi lambat nak baik.. Jangan bimbanglah.. nanti lepas operate, buat fisio tu betul2.. Nanti baiklah."
"I will.. Kat mana nih? Dah makan?"
"Baru balik dari performance kat dinner yang Ril bagitau semalam. Sorry Sya.. tak sempat jenguk kau.. tapi aku dah nak sampai ampang puteri 2,3 minit ni.. Diorang ajak makan.. so aku ajak makan kat ampang.. Boleh masuk tak? kalau boleh aku naik.."
"My mom dah tidur ni.. Hmm masuk pelan2 la.. heheheh"
"Hmm takyah la camtu.. Hmmm tapi bila lagi nak jenguk kau.. Aku nak ke Jakarta esok malam.."
"Ada apa ke Jakarta?"
"Ikut rombongan artis ke TVRI... Aku handle music arangement untuk team artis Malaysia.. Eh dah sampai dah nih... Hmm aku naik la.. aku masuk pelan2 la.."
Ril gelak perlahan.
"Kau dah sampai luar pintu bagitau ek..."
"Kau nak pakai tudung ek? Ok.."


Aku mencapai tudung dan memakainya. Tidak lama kemudian, telefon bergerak kembali. Aku mengangkat.
"Masuklah.. Sya dah pakai tudung.."

Pintu terbuka perlahan dan dia muncul di hadapan mata. Dengan rambut yang terikat kemas, wajahnya jelas kepenatan. Di tangannya ada sebungkus plastik berisi buah.
"Ni buah sikit untuk kau.. Tak banyak choice.. aku beli kat petrol pam.." Katanya persis berbisik. Aku menekup tangan menutup mulut takut aku tergelak dengan gayanya. Rupanya dia tidak keseorangan. Seorang teman mengikutnya.

"Ni Azhan, drumer kitorang.." Jejaka bernama Azhan itu tersenyum. Kami berbual seketika sebelum Ril meminta diri untuk mendapatkan kawan-kawannya di bawah. Jaga yang bertugas memberitahu supaya tidak lama berada di atas. Sebelum beredar, Ril memberikan kata-kata semangat dan akan berusaha menelefonku ketika berada di sana. Thanks Ril.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home